یافته های غیر منتظره ای که ممکن است باعث جلوگیری از بیماری چشمی دیابت شود

6 آوریل 2018- یک مطالعه جدید در دانشگاه ایالتی میشیگان برای اولین بار نشان داده است که نوع خاصی از چربی که فقط در پوست وجود دارد، در حال حاضر در چشم کشف شده است و ممکن است نقش مهمی در جلوگیری از رتینوپاتی دیابتی داشته باشد.
رتینوپاتی دیابتی یکی از ناتوان کننده ترین عوارض دیابت است و عامل اصلی موارد جدید نابینایی در بزرگسالان می باشد.
پرفسور Julia Busik نویسنده ی ارشد این مقاله و استاد فیزیولوژی دانشگاه میشیگان می گوید: مطالعه ما بیانگر ارتباط بین سلول های رگ های خونی شبکیه و وجود لیپیدهای غیر معمول و با زنجیره ی طولانی است که می تواند از نشت عروق ممانعت کرده و احتمالا از رتینوپاتی دیابتی جلوگیری نماید. نتایج این تحقیق در نشریه Diabetes منتشر شده است.
 
عروق خونی در شبکیه به شدت با ساختارهایی به نام اتصالات محکم(tight junctions)، که بخشی از سد خونی شبکیه می باشد، مانند یک دیوار تقریبا غیر قابل نفوذ با یکدیگر مرتبط هستند.
پرفسور Busik همراه با دانشجوی خود Nermin Kady نشان دادند که این ساختارهای اتصالی شامل سرامیدهایی با زنجیره ی بسیار طویل از omega-linked acyl هستند، که لیپیدهای طویلی می باشند که به نظر می رسد این سد خونی را در شبکیه تقویت می کنند.
دیابت می تواند عروق خونی را در معرض سطوح بالایی از گلوکز و مقادیر ناسالمی از چربی ها، قرار دهد که تعادل مواد مغذی که در سراسر بدن حمل می شود را بهم می ریزد.
پرفسور Busikگفت: هنگامی که این اختلال ایجاد می شود، عروق نشت کرده و شکننده می شوند که منجر به ایجاد رتینوپاتی دیابتی می گردد. به نظر می رسد که این چربی های طویل و آنزیم هایی که آنها را تولید می کنند، می توانند از شبکیه و رگ های خونی محافظت کنند.
در دیابت، آنزیم ELOVL4 توسط این بیماری سرکوب می شود، که توانایی این آنزیم را برای تولید این لیپیدهای مفید کاهش می دهد و سبب آسیب بیشتر می شود.
گام های بعدی در تحقیقات پرفسورBusik ، درک عملکرد واقعی این لیپیدها و چگونگی قرار گرفتن دقیق این چربیها در اتصالات محکم شبکیه است، این اطلاعات ممکن است به ابداع درمان های جدید برای رتینوپاتی دیابتی کمک کند.
او گفت: استفاده ی بیشتر از این چربی های طویل در چشم می تواند به طور بالقوه یک درمان جدید در انتهای مسیر باشد که یا بصورت تزریقی یا حتی قطره ی چشمی قابل استفاده گردد.

لیپید ها به دلیل ارتباط با مسائل مربوط به سلامت مانند کلسترول بالا و بیماری های قلبی اغلب نکوهش می شوند، اما پرفسورBusik با این کشف، اهمیت وجود آنها را بار دیگر به تصویر کشید.
او گفت: چربی های بد و چربی های خوب وجود دارند، ما لیپید خوبی را در چشم پیدا کرده ایم که دارای توانایی تغییر در ایجاد رتینوپاتی دیابتی است.
پرفسورBusik در همکاری با David Antonetti  از دانشگاه میشیگان این تحقیقات را انجام داده است.این مطالعه توسط موسسه ملی چشم، تأمین مالی شده است.

منبع و سایت خبر:

Diabetes, 2018; 67 (4): 769 DOI: 10.2337/db17-1034

www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180406112214.htm